لینکی وار
لینکی وار

آیا اثر نزدیکی زمان را حس کرده اید؟

همه ما در دام اثر نزدیکی زمان می افتیم!

تحقیقی نشان داده است که وقتی افراد درتابستان در حال ساختن خانه باشند، تاکید تاکید زیادی بر این خواهند داشت که خانه شان استخر داشته باشد این درحالی است که خانه هایی که در زمستان نقشه آنها کشیده می شود، معمولا فاقد استخر هستند! آیا نیاز های ما تغییر کرده است ؟ خیر! چه چیزی تغییر کرده است؟ زمان تصمیم گیری . نقشه ی خانه ای که قرار است در آن  سال ها زندگی کنیم هم سرمای زمستان هم گرمای تابستان بسته به اینکه در چه فصلی احداث می شود، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. یا حتما دیده ایم کاندیدا های انتخاباتی  معمولا چند روز مانده به روز برگزاری انتخابات وعده هایی می دهند که  اگر انتخاب شوند، ممکن است خودشان باورشان نشود که چنین حرفی زده اند!

نگاه تحلیلی : چرا چنین چیزی رخ می دهد؟

به این پدیده اثر نزدیکی زمانی ، ناسازگاری زمانی و یا در نظریه بازی تناقض پوبا  می گویند. این پدیده موجب می شود تمایلات و ترجیحات ما درطول زمان متفاوت باشد، به گونه ای که حتی در مواقعی ممکن است این تمایلات یا ترجیحات ما کاملا متضاد یکدیگر باشند. برای مثال وقتی خیلی گرسنه می شویم مکن است پرضرر ترین غذاها را انتخاب کنیم اما وقتی خیلی گرسنه نباشیم یا تا حدی سیر باشیم قطعا غذاهای کم کالری یا حتی خوردن میوه و سبزی جات را ترجیح می دهیم و انگاربیشتر به سلامتی مان توجه داریم. ما انسان ها  در ارزش گذاری به وضعیت کنونی خودمان رجوع می کنیم  که ممکن است حاصل هیجانات یا احساسات سطحی باشد . در واقع ارزش آن چیز تغییری نکرده است، بلکه این تصور ، شرایط و احساسات ما از آن چیز است که ارزش آن را درذهن ما زیاد و کم می کند.

راهکار چیست ؟ شبیه سازی ذهنی در آینده

مغز ما یاد گرفته است که از یک سری میانبر استفاده کند تا زمان تحلیل، تصمیم گیری و در نتیجه انرژی خود را کاهش دهد. در بسیاری موارد این تکنیک جواب می دهد و ما سریع می توانیم تصمیم گیری کنیم و کار ما راه می افتد، اما یادمان باشد باید مغزمان را  عادت دهیم که در تصمیم های مهم، از سیستم های میانبر و کم انرژی به سیستم دقیق، عمیق و با حوصله  تغییر وضعیت دهد. چگونه؟ یکی از مهمترین ویژگی های مغز انسان این است که می تواند شبیه سازی آینده نگرانه کند، یعنی می تواند سناریو های  مختلفی از آینده  در ذهن خود تولید و تجسم کند بنابراین می توان در هنگام تصمیم گیری های مهم، آینده های متفاوت را تصویر کرد و سپس گزینه انتخاب شده را در آن سناریو تجسم کرد، آنگاه دست به انتخاب زد . پس تلاش کنیم تا به تبعات آینده و سناریو های آینده تصمیاتمان سفر کنیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید