لینکی وار
لینکی وار

تکنیک شخص معروف در تصمیم گیری

تکنیک شخص معروف در تصمیم گیری

تا حالا به این فکر کرده اید که :

ـ اگر مثلا اسحاق نیوتن با مشکل ما رو به رو می شد ، چه می کرد ؟

ـ اگر بیل گیتس با بحران مالی ما رو به رو می شد چه می کرد ؟

ـ اگر استیو جابز می خواست در شرایط ما زندگی اش را متحول کند ، چه می کرد ؟

ـ اگر علی پروین با این مشکل دست و پنجه نرم می کرد ، چه تصمیمی می گرفت ؟

فرض کنید شما به دلایل ناروا به زندان افتاده اید و مجبوریددو سال در زندان بمانید . استرس زیادی دارید . خانواده تان بی پناه و بی پول در بیرون زندان هستند . چه می کنید ؟ با خود بگویید اگر میگل سروانتس نویسنده اسپانیایی جای شما در چنین شرایطی بود چه می کرد ؟ شاید این گونه باشد ! شما یک نویسنده بالفطره هستید اما هیچ گاه این فرصت فراهم نشده که بنشینید و کتاب بنویسید . بنابر این اگر هدف گذاری و همت کنید ، می توانید یک کتاب فوق العاده و منحصر به فرد را در همین زندان بنویسید . در ضمن ایده ها و دانش های شما آنقدر جذاب اند که احتمالا کتاب شما به چاپ های بعدی هم خواهد رسید ! می دانید میگل سروانتس که بود ؟ او نویسنده رمان مشهور دون کیشوت بود . او این رمان را حدودا 412 سال پیش در زندان نوشت و هنوز یکی از برترین رمان های دنیا در ادبیات اسپانیایی است . حتی دون کیشوت به عنوان پر فروش ترین کتاب طول تاریخ با فروش بیش از 500 میلیون نسخه شناخته می شود ! کتابی فوق العاده و منحصر به فرد ، اما نوشته شده در زندان !

نگاه تحلیلی ؛ بگذارید این موضوع را بهتر درک کنیم

هر کدام از ما سبکی برای فکر کردن و تحلیل کردن امور و پدیده ها داریم . بنابر این بعد از مدتی تکراری می شویم ! همیشه یک جور پدیده ها را تفسیر می کنیم و همیشه یک جور فکر می کنیم . اگر هم بخواهیم که جور دیگری نگاه کنیم احساس ناراحتی می کنیم . چرا که با تحلیل ها و نگرش های قبلی ما در تضاد است . اما یکی از روش های حل خلاق مساله این است که وانمود کنید شما شخص مشهوری هستید و سعی کنید مساله را از دید آن شخص مشهور حل کنید . شخصیت مفروض شما ممکن است چشم انداز های جدیدی را نسبت به آن مساله به شما بدهد . مثلا اگر از دید استیو جابز به زندگی خود بنگریم ، از آن جا که ایشان سعی می کرد جلوتر از زندگی معمول ( تحول در فروش موسیقی ،تحول در کاربرد موبایل و ارتباطات و … ) فکر کنند و راهکار های متداول را تغییر دهد ، احتمالا تغییر های بسیار بزرگ و قابل توجهی برای زندگی خوددر نظر خواهیم گرفت ! حتی می توانید به جای شخص مشهور ، از افرادی که لزوما مشهور نیستند اما شما آنان را به خوش فکری ، خلاقیت و موفقیت می شناسید هم استفاده کنید . مثلا اگر پسر عمه پولدار و موفقم در چنین موقعیتی قرار می گرفت ، تصمیمش چه بود ؟ به این ترتیب شما با تغییر زاویه و نگاه خود می توانید یک نگاه بدیع و جدید را تجربه کنید . در ضمن به خاطر تغییر نگاه و تضاد با نگرش های قبلی خود احساس ناراحتی نیز نمی کنید چون این نکاه را منتسب به نیوتن / بیل گیتس / استیو جابز / علی پروین / میگل سروانتس / پسر عمه خود می دانید .

تجویز راهبردی ؛ تصور شخص معروف در موقعیت تصمیم 

برای به کارگیری موفق تکنیک شخص معروف ، می توانیم گام های زیرا را تمرین کنیم .

1 ـ مساله خود را شناسایی کنیم .

2 ـ یک شخص معروف و موفق را که به مساله ما نسبتا ( و نه کاملا ) مرتبط است انتخاب کنیم .

3 ـ آن شخص معروف را در آن موقعیت در نظر بگیریم و از خود بپرسیم که وی در چنین موقعیتی احتمالا چه می کرد و اصلا مساله را چگونه می دید ؟ چگونه تفسیر می کرد ؟

4 ـ و اگر ایده های به دست آمده مطلوب نبود ، شخص معروف دیگری را انتخاب کنیم .

به کمک این تکنیک ، زندگی می تواند جذاب تر و خلاقانه تر از آن چیزی باشد که صرفا با ایده های خودمان شکل می گرفت !

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید