لینکی وار
لینکی وار
آموزش بازاریابی

آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش

امروزه داشتن آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش برای هر کسب وکاری یکی از ضروری ترین آموزش هاست. بدون آشنایی با بازاریابی و فروش نمیتوانید مشاغل خودتان را در بازار زنده نگهدارید و از همین رو باید تمام تلاشتان را بکنید تا با تکنیکها و روندهای آن آشنا شوید. نکته بسیار مهمی که در زمینه این آموزش وجود دارد این است که چه مشاغل و کسب وکارهای کوچک چه شرکتهای بزرگ چند هزارنفری، همگی نیازمند آموزش بازاریابی و فروش هستند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به صورت مقدماتی با بازاریابی و فروش آشنا کرده و چند ویژگی مهم بازاریابان را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با دو مفهوم اساسی «بازاریابی» و «فروش»

پیش از اینکه دست به آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش بزنیم، ابتدا نیاز است که شما را با دو مفهوم اساسی، یعنی «بازاریابی» و «فروش» آشنا کنیم.

  • بازاریابی

در تعریف این واژه آمده است که بازاریابی مجموعهای از فرایندهایی است که در نهایت منجر به ایجاد ارتباط موثر شده و به مشتریان، افراد و یا حتی شرکا پیشنهادهای ارزشمندی ارائه میشود. البته خود بازاریابی دارای انواع مختلفی است که از جمله مهمترین آنها میتوان به اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی ویروسی، بازاریابی رابطه ای، بازاریابی چریکی و … اشاره کرد.

  • فروش

به مجموعه فعالیتها و فرایندهایی که در نهایت باعث فروش یک محصول و یا خدماتی به سایرین میشود، فروش میگویند. فروش را میتوان به عنوان مهمترین عاملی که باعث پایداری هر کسب وکاری میشود، معرفی کرد. این اتفاق بین دو یا چند نفر شکل میگیرد و در نهایت منجر میشود که خریدار به چیزی با ارزش دست پیدا کند. فروش نیز مانند بازاریابی دارای انواع مختلفی است، مانند فروش B2B، فروش B2C و…  .
بازاریابی
بازاریابی و فروش تفاوتی وجود دارد؟

مسلما جواب این سوال مثبت است. اگر بخواهیم خیلی ساده به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که فروش تنها منجر میشود تا یک محصول و یا خدماتی بین دو طرف جابه جا شود. این در حالی است که بازاریابی علاوه بر اینکه در نهایت به فروش می انجامد باعث میشود تا برندینگ رشد پیدا کند، میزان فروش افزایش داشته باشد و مشتریان جدیدی وارد حوزه کسب وکار شوند.

در بحث فروش تمرکز اصلی بر روی این موضوع است که چیزی در نهایت به فروش برسد و سودی از این فروش نصیب مشاغل گردد .در حالی که در بازاریابی باید ابتدا مشتری را به خوبی متقاعد کرد، اعتماد آنها را جلب نمود و در نهایت گزینه ها و پیشنهادهای مختلفی را به آنها ارائه کرد. بدین صورت در اولین مرحله از آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش شما باید بدانید که بین این دو تعریف، تفاوتهایی وجود دارد.

آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش

بعد از اینکه به صورت اجمالی با دو واژه فروش و بازاریابی آشنایی پیدا کردید، اکنون زمان آن است که آموزشهای مقدماتی بازاریابی و فروش را شروع کنیم. شما به عنوان یک بازاریاب که در نهایت کارش منجر به فروش خواهد شد، باید مهارتهای مهمی را فرا بگیرید. همچنین باید تواناییهای مختلفی را در خودتان پرورش دهید تا به یک بازاریاب موفق بدل شوید .

مهم نیست که در نهایت شما قصد دارید تا چه محصول و یا خدماتی را به مشتریان خودتان بفروشید، شما باید این مهارتهای مهم را یاد بگیرید و از آن ها در فرایندهای فروش و بازاریابی خودتان استفاده کنید. از مهمترین مهارتهایی که در آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش باید بدانید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحت بودن در فروش

اولین نکته ای که باید قبل از شروع آموزش بدانید این است که باید در امر فروش راحت باشید. این بدان معناست که شما باید دانش ابتدایی در این زمینه را کسب کنید و اطمینان کافی برای فروش را داشته باشید. برای مثال شما میتوانید در کلاسهای مختلف آموزش بازاریابی و فروش ثبت نام کرده و این اطلاعات را به خوبی کسب کنید.

  • شناسایی مخاطبان هدف

شناسایی مخاطبان هدف خاص یکی از مهمترین قدمها در آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش است. شناختن مخاطبان هدف میتواند به شما کمک کند تا استراتژی فروش خودتان را به صورت کامل مشخص کرده و در صورت نیاز برای بیشتر کردن کارایی آن، تغییراتی را در استراتژی خودتان ایجاد کنید. برای مثال تصور کنید که شرکت شما محصولات آرایشی و بهداشتی را به فروش میرساند.

شما باید مشخص کنید که مشتریان شما بیشتر آقایان هستند یا بانوان؟ مشتریان شما بیشتر در چه رنج سنی هستند؟ دغدغه ها و مشکلات عمده آنها چیست؟ به چه چیزی فکر میکنند؟ در چه مکانهایی حضور دارند؟ و . … پاسخ دادن به این سوالات و مشخص کردن مخاطبین هدف خاص، میتواند شما را در امر بازاریابی و فروش بسیار کمک کند.
بازاریابی
با عادتهای خرید مشتریان آشنایی پیدا کنید

اکنون که با مشتریان هدف خودتان آشنا شدید، زمان آن است که رفتار مشتریان خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال اگر شما قصد بازاریابی و فروش محصولات گرانقیمت را داشته باشید، متوجه میشوید که مشتریان در زمان تصمیم گیری نیازمند زمان بیشتری هستند. این بدان معناست که برای فروش این محصول شما باید زمان بیشتری را صرف کنید.

  • به مشتریان خودتان احترام بگذارید

نکته بعدی در آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش این است که همیشه به مشتریان خودتان احترام بگذارید. شما باید هر کاری را برای جلب رضایت و اعتماد مشتریان انجام دهید. در صورتی که در این قدم موفق نشوید، مطمئنا در امر فروش شکست خواهید خورد. مخصوصا این برخورد را با مشتریان ابتدایی و اولیه خودتان داشته باشید. این مشتریان میتوانند به شهرت شما کمک شایانی بکنند.

  • برای برقراری رابطه وقت بگذارید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان انجام میدهند و منجر به شکست آنها میشود این است که به خوبی نمیتوانند با مشتریان خودشان رابطه برقرار کنند. یکی از رازهای آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش این است که شما در ابتدا خودتان را می فروشید، اگر مشتریان شما را دوست نداشته باشند، فروش اتفاق نمیافتد. سعی کنید تا یک رابطه صمیمی را با مشتریان ایجاد کنید. برای شروع میتوانید به جای ارسال پیامهای از پیش نوشته شده و رسمی، از یک پیام صمیمی و دوستانه شروع کنید.

  • همیشه در دسترس باشید

بعد از اینکه با مشتریان خود رابطه برقرار کردید، راه هایی پیدا کنید که همیشه در دسترس مشتریان خود قرار بگیرید. برای مثال میتوانید وبلاگ و یا یک سایت را در اختیار مشتریان قرار دهید. شماره تلفن خود و یا صفحه رسمی که در شبکه های مجازی دارید را به مشتریان خود بدهید. بدین صورت علاوه بر ایجاد اطمینان در ذهن مخاطب، همیشه در کنار او خواهید بود.

روابط عمومی

  • سوال بپرسید

یکی از مهمترین مشکلات موجود در بازاریابان این است که با فرض اینکه میدانند مشتریان چه مشکلی دارند و یا مایل اند برای خرید محصولات و خدمات ما هزینه کنند، روند فروش را به هم میریزند. در آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش به شما میگوییم که به هیچ عنوان هیچ چیز را فرض نکنید! به جای آن از مشتریان خود سوالات مختلفی بپرسید. سوالاتی از این قبیل که چه چیزی باعث شده است تا آنها به محصولات و خدمات شما نیاز پیدا کنند و از چه معیارهایی برای تصمیم گیری خود استفاده میکنند.

  • موفقیت خود را به نمایش بگذارید

سعی کنید کمی هم شوآف انجام دهید! موفقیتهای پیشین خودتان را در اختیار همگان قرار دهید. برای مثال میتوانید در وبسایت خودتان در خصوص فروشهای موفقی که داشتید و یا ارتباط موثری که با مشتریان برقرار کردید، صحبت کنید.
آموزش بازاریابی
نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، تنها آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش بود. شما برای اینکه به یک فروشنده و بازاریاب حرفهای بدل شوید، باید نکات بسیار زیادی را فرابگیرید. یک توصیه صمیمانه از جانب ما به شما این است که در هیچ زمانی، آموزش را فراموش نکنید. حتی وقتی که احساس کردید دیگر چیزی برای یادگیری وجود ندارد ،آن مرحله اولین قدم برای یادگیری نکات جدید است. پس دست از یادگیری و آموزش برندارید.

نتیجه گیری

فرایند بازاریابی و فروش یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی است که باعث پایداری هر کسب وکاری میشود. برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق باشید، ابتدا نیاز است تا آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش را از سر بگذرانید. اما اگر تصمیم دارید به صورت حرفه ای وارد عمل شوید، بهتر است در دوره ها و کلاسهای مختلف شرکت کنید .

همچنین باید بدانید که به عنوان یک بازاریاب شما باید مهارتها و تخصص های زیادی را فرابگیرید و تا آخرین لحظه دست از آموزش برندارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید