لینکی وار
لینکی وار
لینکی وار

ما دچار خود تاییدی هستیم

حتما  برای شما هم پیش آمده است یک موبایل یایک لپ تاپ می خریم  و بعد ازآن می بینیم که خیلی های دیگر هم این موبایل یا لپ تاپ را خریده اند. قبلا این موبایل ها و لپتاپ ها بوده اند اما مغز ما آنها را بی اهمیت تلقی و فیلتر می کرده است. اما حالا که ما آن را انتخاب کرده ایم برای مان مهم و جذاب است  که ببینیم دیگران هم  سلیقه ما را تایید و انتخاب کرده اند. پس دیگر ان را فیلتر نمی کنیم. یا مثلا می گوییم ژاپنی ها باهوش نیستند، آلمانی ها خیلی منظم اند یا هندی ها تمیز نیستند. اگر به انجا سفر کنیم و یا با تیم ژاپنی ، آلمانی یا هندی تعامل داشته باشیم،ذهن ما اطلاعات ، رخداد ها و رفتارهای خلاف با این ایده را فیلتر می کند. و در جستجوی نمونه های بیشتری در تاییدحرف خود می گردد.یا اگر کسی  اصلاح طلب باشد، معمولا روزنامه ها  و وب سایت های ایکس و ایگرگ  را می خواند و اگر اصول گرا، به منابع دیگر مراجعه می کند. این نکته نشان می دهد که ذهن ما بجای آنکه درجستجوی حقیقت باشد، درجستجوی آرامش است.


نگاه تحلیلی : چرا چنین چیزی رخ می دهد؟

ما انسان اها دوست داریم، کسانی در اطرافمان باشند که شبیه ما هستند.اگر باور ها و عقیده ها ی کسی با ما شبیه باشد، احتملا به او بیشتر علاقه خواهیم داشت و میل خواهیم داشت که با او دوست شویم. ما بصورت ناخود آگاه  و ناخواسته، هرچیزی را که با باورها یا نگرش های ما به جهان اطراف در تضاد باشد، کنار می گذاریم. یا اگر بخواهیم به شکل دیگر بگوییم، ما اطرافمان را با اطلاعات و افرادی پر می کنیم کخ مدل ذهنی فعلی ما را تایید کنند. ذهن ما، اطلاعانی را که هم جهتش باشد مورد توجه قرار می دهد و از اطلاعاتی که با دانسته ها و مفروضات فعلی اش در تضاد است، می گریزد. حتی اگر اطلاعاتی باشد که ظاهرش با ذهن ما هم جهت نباشد، آن اطلاعات را به صورت مطلوب ترجمه یا تفسیر می کند تا هم جهت شود. این یک خطای ذهنی/شناختی است که به آن خطای تایید خود یا خودتاییدی گفته می شود. حتی این خطا می تواند فراتر ازساحت فردی  بوده و تصمیمات راهبردی سازمانی یا ملی را نیز تحت ناثیر قرار دهد. برای مثال، در تولید دارو های بیماری های خاص در بسیری مواقع خطای تایید رخ می دهد. ممکن است در گروهی که دارو روی آنها تست شده، در تعدادی ازافراد اثر بهبود مشاهده شود اما دلیل این بهبود لزوما داروی ساخته شده نباشد.

راهکار چیست؟ افراد بی اطلاع یا منتقدان مستقل

برای رهایی ازباتلاق خای خود تاییدی پنج اقدام انجام دهیم.

  1. پیش آگاهی و یاد آوری مداوم! ما باید به صورت پیوسته به خودمان یاد آوری کنیم که در معرض چنین خطایی هستیم و در هنگام جمع آوری ، ارزیابی و تفسیر اطلاعات  این قضیه را کنترل کنیم. آیا درصددتاییدباور ها و مفروضات قبلی هستیم یا …. ؟
  2. فضای نقد منصفانه و صریح را در محیطخانواده و کسب و کارمان ایجاد و ترویج کنیم.
  3. ازوجود یکفرد منتقد  در میان اعضای  یمی کهمی خواهیم تصمیم گیری کنیم، اطمینان حاصل کنیم.
  4. ازافراد جوان یا بی اطلاع نسبت به باورهای مان استفاده کنیم، چرا که ذهن انان ازقیود ما آزاد است.
  5. ازافرادمستقل مانند متخصصین در خارج ازسازمان استفاده کنیم.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. 0930****1266 2021/02/06

    مطالب خوبی بود استفاده کردم واقعا ممنون.

دیدگاهی بنویسید