استراتژی ها بینش هایی کلی و همه جانبه اند که برنامه ی بازاریابی شما را هدایت می کنند و ضامن تمام فعالیت های شما برای رسیدن به موفقیتند.استراتژی خوب، هم برای کار شما هدف تعیین می کند و هم فعالیت هایتان را بسوی هدف تعیین شده رهبری می کند.با استراتژی بازاریابی مرکزی ، برنامه شما به شکلی طبیعی درجای خود قرار می گیرد.استراترزی شما باید کانونی باشد که تمام فعالیت های بازاریابی تان حول آن بچرخد. چگونه یک استراتژی، نقطه ی مرکزی هماهنگ کننده ای برای فعالیت های بازاریابی فراهم می آورد.این مثال به یک فروشگاه کادویی در موزه هنر مربوط است. هدف استراتژیک آنها کشاندن بازدیدکنندگان موزه به درون فروشگاه ها و ترغیب آنها به خریدی چشمگیر بود.برای برنامه بازاریابی خود، چندین تاکتیک طراحی کردند که هریک برای موفقیت استراتژی مذکور مفید است.مطمئن شوید که شما نیز می توانید از استراتژی مطلوب خود ب ههر یک از فعالیت های کناری خطی صحیح بکشید. سعی کنید به عباراتی ساده توضیح دهید که چگونه هر فعالیت به تحقیق استراتژی شما و رسیدن به هدف نهایی تان کمک می کند. اگر ارتباط آن با استراتژی کلی و کلان شما روشن و واضح نیست آن را اصلاح و یا حذف کنید. اما از استراتژی های بسیار زیاد پرهیر کنید وگرنه منابعتان آنقدر پراکنده و ناچیز می شود که نمی توانید هیچ یک از اهداف خود را تحقق ببخشید. همچنین سعی کنید استراتژی های همسو انتخاب کنید. چرخ های استراتژی باید به گاری واحدی متعلق باشد و گرنه شما را جلو نمی راند.
استراتژی افزایش میزان متوسط فروش :
- ارائه محصولات بهتر و بیشتر
- درمعرض دید قرار دادن اجناس جالب و ارزان
- صرف هزینه برای یافتن و فراهم کردن مجموعه ی منحصر بفردی از اجناس کادویی
- استفاده از بروشور برای اطلاع بازدید کننده ها از اجناس موجود در فروشگاه
- به روشنی نشان دادن اینکه هر خریدی به نفع موزه است.
- تبلیغ در مجلاتی که خوانندگان مرفه دارند.
- ارائه هدایایی از پیش کادو شده هنگام تعطیلات
- آموزش فروش هم زمان به فروشندگان
توسعه بازار به کمک استراتژی توسعه
توسعه بازار رایج ترین استراتژی بازاریابی است. این ایده به نحو آرامش بخشی ساده است. فقط قلمرو تازه بیابید و با سر به درون ان بپرید و تا طلا نیافته اید، باز نگردید. استراتژی توسعه بازار دو نسخه دارد: می توانید با یافتن مشتریان جدید برای محصول کنونی خود،بازار فروشتان را گسترش دهید.(این کار یعنی رفتن به قلمرو جغرافیایی جدید) یا بکوشید محصولاتی جدید به مشتریان و بازار کنونی خود بفروشید.اگر می خواهید استراتژی توسعه ی بازار را کانون اصلی تمرکز خود(مرکز دایره ی بازاریابی) قرار دهید، باید اکثر فعالیت های بازاریابی تان رو به این هدف باشد. برای مثال اگر در پی شهرتید، مطمئن شوید که بیشتر این شهرت را با محصول اخیر یا در بازار جدیدتان بدست می آورید و نه با محصول و بازار قدیمی تان. توسعه بازار به نحوی موثر ممکن است تمام منابع شما را به خود اختصاص دهد. بنابراین هرچه سریع تر ازاین دوره ی انتقال بگذرید و به هدف مربوط به رشدتان دست یابید بهتر است ، زیرا انتقال با افزایش هزینه همراه است.آزمایش با محصولات جدیدخطر ها را افزایش می دهد مقصود از محصولات جدید هر آن چیزی است که به تولید یا بازاریابی اش عادت ندارید. پس باید براساس عواملی که میزان خطر را نشان می دهد،در برآورد های فروش سال اول خود برای بازارجدید، تخفیف قایل شوید ، یک اصل کلی مفید، کاهش 20 تا 50 درصد برآورد فروش است، بسته به آنکه چقدر محصول مورد نظر را برای خود و گروهتان، دید و غیر قابل پیش بینی بدانید.ورود به بازار جدید نیزخطر را افزایش میدهد. مقصود از بازار جدید هر نوع مشتری جدید در هر مرحله ازشبکه ی توزیع است.هنگام ورود به هر بازار جدید، چون احتمال دارد با مشتریان جدید آشنا نباشید، باید 20 تا 50 درصد از فروشتان را بکاهید.اما اگر محصولی جدید را در بازاری جدید معرفی کنید چه؟ شرکت های نوپا اغلب هر دو ریسک را در آن واحد تقبل می کنند و با لحاظ کردن این مخاطرات باید بیش از اینها ار برآورد فروش خود کوتاه بیایند. گاهی استراتژی توسعه ی بازار آن قدر پر خطر است که به واقع نبایددر سال اول انتظار درآمدی داشت.اگر محافظه کارانه عمل کنید و آن قدر تامل به خرج دهید تا یاد بگیریدچگونه بازاریابی کنید بهتر است تا آنکه بیش از حد تعهد بدهید و برنامه ی خود را پیش از رسیدن به موفقیت به نابودی بکشانید.پیشگامان آموزشی سانفرانسیسکو بدون توسعه ی قلمرو جغرافیایی خود در حال توسعه بازارشان هشتند. برنامه توسعه این مرکز، مبتنی بر افزایش برنامه های آموزشی برای کارمندان است. این شرکت با تمرکز بر سرپرستان اموزشی و مدیران کالیفرنیا، اخیرا دوره هایی برای بالا بردن انگیزه کارمندان، مقابله با تعارض و مسائل دیگر به برنامه هایشان افزوده است تا توانایی بازاریابی و فروش خود را افزایش دهد. پیشگامان آموزشی با خط تولید طولانی تر می توانند فروش بیشتر و متنوع تری داشته باشند و به این ترتیب کرفرما های عمده را در قلمرو خود هدف بگیرند. با استراتژی توسعه ی بازار اهداف فروش این شرکت افزایش می یاید ، اما به چه هزینه ای ؟ موفقیت این امر هم به ظرفیت بازار بستگی دارد و هم به مخاطرات استراتژیک رشد بازار، بزرگترین خطر آن است که مشتریان روش های جدید را به اندازه ی روش های قدیم نپسندند. شرکت باید مطمئن شود که همچنان استاندارد های بالای خود را حفظ می کند و هر چه بر خدمات خود می افزاید، بازهم می تواند مشتریان را به تحسین و شگفتی وادارد.