لینکی وار
لینکی وار

پدیده تحلیل فلج کننده را بشناسیم

پدیده تحلیل فلج کنند یا بیش تحلیلی

در فیلمی که یک ولگرد خیابانی به دیگری از بی برنامگی هراسان بود گفت: کم فکر کن! راه بیفت  و در لحضه بهترین واکنش را نشان بده این درسی است که در کلاس خیابان آموخته ام.قبل از آنکه وارد تحلیل شویم به مثال دیگری توجه کنید. حتما برای همه ی ما پیش آمده که می خواهیم یک گوشی موبایل ، لپتاپ، یا خودرو بخریم، اما آنقدر اطلاعات جمع می شود که نمی توانیم تصمیم بگیریم کدام گزینه بهتر است. اطلاعات زیاد گیجمان می کند.

نگاه تحلیلی : چرا چنین چیزی رخ می دهد؟

در مدیریت استراتژیک  مفهومی وجود دارد بنام تحلیل فلج کننده. این مفهوم را آنسوف  نظریه پرداز استراتژی مطرح کرد.برای ما هم گاهی پیش می آید که از این حلقه های تمام نشدنی و تکراری فکر کردن کلافه می شویم. این فلج شده  که بدلیب تحلیل های دست و پاگیر و بیش از حد و حاشیه ای است، در انتظار افرادی است که نمی توانند بین نظریه پردازی و عمل گرایی تعادل برقرار کنند.اگر در جمع آوری اطلاعات وسواس بی اندازه  داریم و این ریز بینی و حجم زیاد اطلاعات موجب می شود نتوانیم در میان گزینه ها تصمیم نهایی را بگیریم، به تحلیل فلج کننده دچارشده ایم. اینکه چرا ما دچار چنین مساله ای می شویم ممکن است بخاطره گزینه های زیاد در دسترس، پیچیده کردن یک مساله ساده، ترس از تصمیم اشتباه و یا به خاطراین باشد که میخواهیم بهترین تصمیم ممکن را بگیریم.

راهکارچیست؟ ضرب العجل زمانی

مبارزه با پدیده تحلیل فلج کننده در مدیریت استراتژیک معاصر بسیار مهم است، چرا که امروزه، واکنش سریع و تصمیم گیری زمان واقعی نقش تعیین کننده ای در موفقیت سازمان ها دارد. به همین منظور می توانیم اقداماتی راتمرین کنیم.

  1. تعریف ضربالعجل زمانی برای تصمیم گیری ( یعنی باهر مقدار اطلاعاتی که کسب کردم باید تا فلان موقع تصمیم گیری کنم)
  2. مشارکت با افرادی که از سرعت عمل بالایی در تصمیم گیری برخوردارند و رویکرد شهودی شان کمک میکند تا به نقطه تعادل برسیم.
  3. قراردادن خود در موقعیت های یا الان یا هیچ وقت
  4. تقسیم کردن تصمیم به چند مرحله  و تصمیم گیری در مورد مرحله ای که در باره آن اطلاعات بیشتری داریم.
  5. تفاوت قائل شدن میان تصمیمات کوچک و بزرگ.
  6. نگاه کردن به تصمیم گیری به مثابه یک فرایند، نه یک پروژه (بدین معنا که بعد از تصمیم گیری با اخذ اطلاعات جدید، بتوانیم تصمیمات جدیدتر و کامل تر بگیریم)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید